Do ukončení podpory Atassian Serveru zbývá 100 dní 10 hodin 20 minut 13 sekund Chci konzultaci

Změny v Server a Data Center produktech Atlassian

19.10.2020 | František Špaček | Atlassian

Atlassian minulý týden oznámil ukončení prodeje Server licencí svých aplikací v únoru 2021. Pojďte se s námi podívat na představení množství změn, které s oznámením souvisí.

server

Atlassian ukončí podporu pro serverové aplikace

Atlassian v pátek 16.10.2020 oznámil, že v roce 2024 přestane podporovat serverové varianty svých produktů včetně aplikací třetích stran. Cílem je přinést zákazníkům kvalitnější služby a toto rozhodnutí z našeho pohledu následuje dlouhodobý trend a komunikaci společnosti Atlassian. Rozumíme tomu, že některé firmy budou tento vývoj hodnotit se smíšenými pocity. Naším úkolem je proto v této situaci pomoci zákazníkům Atlassian porozumět současnému vývoji a vytěžit z oznámených změn maximální užitek.

Faktem je, že většina velkých aplikací, které ve firmách běžně používáte, běží v cloudu. Je to proto, že se výrobce daného systému může efektivně soustředit na vyladění aplikací a rychlé nasazování změn (opravy chyb, bezpečnostní záplaty, nové funkcionality). Zároveň umožňují výrobcům nabídnout svoje produkty za zajímavé ceny, kterých by při provozu ve vlastní infrastruktuře měl zákazník problém dosáhnout.

Jako další příklady můžeme uvést např. Salesforce, nebo služby jako Outlook, Google, AWS a další. Tyto platformy dnes běží téměř čistě v cloudu. Z globálních statistik společnosti Atlassian vyplývá, že více než 90 % nových zákazníků Atlassian systémů přichází přímo do cloudu. Zároveň každý rok více a více firem migruje svoje řešení ze self-hosted právě na Atlassian Cloud. Uvědomujeme si ale, že v našem regionu tomu je naopak. Historicky se ukazuje, že serverová varianta je v našich končinách preferovanější, ostatně i naše zkušenosti to potvrzují. Jsme si vědomi, že pro některé z vás to může být zásadní změna, která bude vyžadovat nejen komplexní technický zásah, ale i změnu přístupu. Jsme tady pro vás, abychom vám s transformací pomohli.

Konec serveru neznamená konec všech dnů

Atlassian s tímto rozhodnutím přichází v nelehké době. Motivace je nicméně zcela jasná. Možnost plně se zaměřit na velmi rychle rostoucí odvětví cloudových služeb a nabídnout zákazníkům produkty světové kvality. Důležité je zmínit i to, že serverové produkty řady Data Center budou i nadále podporované. Pokud vidíte relevantní překážky v přechodu na Atlassian Cloud (interní směrnice, legislativa, uložení dat a další), je možné nadále využívat serverové instance prostřednictvím licencí pro Data Center.

Data Center oproti serverovým variantám nabízí spoustu možností navíc. Zároveň zachovává, oproti Atlassian Cloud, možnosti rozsáhlých customizací. Rozhodně ale budeme většině zákazníků doporučovat přechod na Atlassian Cloud. Je to velmi dynamicky se rozvíjející platforma a Atlassian, díky svým téměř dvaceti letům zkušeností, dokáže nabídnout sadu velmi dobře odladěných služeb, které jsou navzájem velmi dobře propojeny.

cloud-roadmap

Harmonogram a milníky změn

Atlassian si uvědomuje, že ne všichni zákazníci budou moci migrovat ihned. Z tohoto důvodu je možné ověřit chystané i nasazené změny v jejich roadmapě. Atlassian slibuje, že se v následujících měsících a letech zaměří na věci, které by stále mohly bránit některým společnostem v přechodu na Atlassian Cloud. Zároveň je třeba si uvědomit, že na serverové varianty budou ještě více než 3 a půl roku podporovány a budou vydávány bezpečnostní záplaty i nové funkcionality. Toto období vytváří potřebný prostor k naplánování přechodu na Atlassian Cloud / Data Center. V případě, že by vám tento časový horizont nedostačoval, aplikace nepřestanou po uplynutí této lhůty fungovat. Součástí všech serverových licencí je její doživotní vlastnictví. Serverové aplikace tedy bude možné provozovat i po roce 2024. Tuto variantu nicméně ze zřejmých důvodů nedoporučujeme (zejména s ohledem na bezpečnost provozu aplikací).

Ukončení podpory je rozděleno do několika fází:

ukonceni-serveru

Migrace na Atlassian Cloud nebo Data Center a jak vám s ní pomůžeme

folder

Naše zkušenosti ukazují, že migrace na Atlassian Cloud je komplexní záležitost – oproti serveru se technologicky jedná o zcela odlišnou platformu. Atlassian samozřejmě nabízí vlastní nástroje, které můžete pro migraci do cloudu využít. Zejména v případě migrace robustních instancí je pro jejich bezproblémové zvládnutí potřeba určitých zkušeností. Tématu migrace jsme se věnovali na jednom z našich webinářů, kde jsme popsali různé cesty, jak migrovat Atlassian Jira do řešení Atlassian Cloud. V každém případě doporučujeme plánovou migraci konzultovat nebo ponechat v rukou certifikovaných expertů.

Jestliže zatím nevíte, jaké jsou mezi serverovým a cloudovým řešením rozdíly, mrkněte na další dva webináře z naší dílny. První z nich se věnuje základním rozdílům Atlassian Cloud a Atlassian Serveru, druhý řeší financování Atlassian Cloudu a rozdíly v licencování. Tyto webináře vám poskytnou relativně podrobnou představu o tom, co je Atlassian Cloud a jak probíhá migrace nástroje Jira.

Důležité je, že se Atlassian neodvrací od svých zákazníků, ale právě naopak. Chce s nimi budovat bližší vztah založený na bezprecedentní kvalitě služeb a podává pomocnou ruku skrze své partnery. Kromě toho, že vás provedeme samotnou migrací s vámi zhodnotíme aktuální situaci, vysvětlíme dopady a navrhneme optimální řešení pro vaši společnost. Pojďme touto cestou projít společně a společně také směřovat k lepším a jednodušším nástrojům.

Icons made by Icongeek26 from www.flaticon.com

František Špaček František Špaček

Fráňa zastává v MoroSystems pozici Atlassian Solution Architect. Zákazníkům pomáhá zlepšovat interní procesy za pomoci Atlassian aplikací. Zároveň poskytuje konzultace v oblasti agilního řízení včetně implementace nástrojů pro podporu CI/CD.

Komentáře

Podobné články

Nechte nám na sebe kontakt a naši odborníci se vám ozvou. Neradi píšete? Kontaktujte experta na telefonním čísle +420 725 761 338

Důvěřují nám tyto firmy

close

Přicházíme s

MoroSystems Orchestra!