Transparentní vhled do projektů a kapacit
Digitální transformace a technologický rozvoj s sebou přináší výzvy v podobě překlenutí propasti mezi IT a obchodním oddělením. Téma můžeme generalizovat jako problém mezi byznysem a realizací. V praxi vidíme, že se firmy potýkají s nedostatkem transparentnosti, rozptýlenými informacemi a dalšími překážkami, které brání v dosahování stanovených cílů.
Tyto dva klíčové pilíře by spolu měly nejen spolupracovat, ale vzájemně si důvěřovat a rozumět si. Transparentnost v projektech a správě kapacit totiž hraje zásadní roli.
Projektové řízení a portfolio management
Podle našeho Business Unit manažera Jan Špatenka dochází v posledních měsících u mnoha firem k silným výkyvům poptávky. „Čím větší je ten rozdíl, tím větší to klade důraz na plánování kapacit. V době, kdy je stabilita, tak nepotřebujete dělat nic speciálního. Plánujete stále stejně. Při těch oscilacích je to pro projektové manažery ale velmi náročné,” vysvětluje Jan Špatenka.
Radek Petr z MoroSystems Orchestra zavádí ve firmách postupy, které probouzí angažovanost a produktivitu v týmech
Na tyto výzvy reagovala přednáška Innovation Architekta MoroSystems Orchestra Radek Petr. Radek poukazoval třeba na to, že se překážky s plánováním kapacit nedají vyřešit jednou poučkou nebo nástrojem plošně. Každá firma totiž plánuje jiným způsobem. Rozdíl už je třeba jen v tom, jestli ze dne na den, nebo z měsíce na měsíc.
„Řada firem na ladění těchto procesů a nástrojů zkrátka nemá kapacitu a potřebují se věnovat svému core byznysu,” vysvětluje Jan Špatenka z MoroSystems Orchestra. Jelikož se ale v tomto prostředí umíme velmi dobře pohybovat, jsme schopni doporučit řešení na míru, které podpoří dosahování stanovených cílů.
Ztraceni v procesech
O důvěře a angažovanosti byla také druhá praktická přednáška Forum inAgile. Připravil si jí konzultant a kouč Libor Zakopal, který ve firmách místo mechanismů buduje raději organismy.
Poukázal například na to, že v jakékoliv organizaci nefungujeme jako samostatná jednotka, ačkoliv se nám může zdát. A toto zdání vytváří například nedostatečná komunikace, složité procesy nebo každodenní shon.
Libor Zakopal dal mimo jiné několik tipů na zajímavé knížky
Rozdal komunitě několik tipů, jak okolo sebe zlepšovat prostředí a posouvat svou vlastní produktivitu a výsledky. Libor mimo jiné stál také na počátku agilní cesty našeho Jana Špatenky. „Je to člověk, který mě naučil o čem agilita je. Ve své přednášce Libor poukazoval na úhly pohledu jednotlivých rolí v agilním prostředí. To mi přišlo velice zajímavé.”
Podle Jana se totiž často při zavádění agilních přístupů soustředí pozornost jen na jednu perspektivu. Tady je agile, agilní manifesto a plošně ho aplikujeme do prostředí, které si ho adoptuje. Pohledy scrum mastera, product ownera nebo lidí z C-levelu se mnohdy chybně opomíjejí.
Dosud neprezentovaný use case
„Já jsem se zatím nesetkal s tím, že by někdo prezentoval do takového detailu takto velkou výzvu,” shrnuje Jan velmi rozsáhlý příklad z praxe, který na konferenci přinesl Luděk Škaroupka z Heureka Group.
Luděk Škaroupka velmi detailně popsal razatní změny uvnitř Heureky
Luděk totiž mimo jiné odhalil, jak se Heureka zvládla vypořádat s technologickým dluhem a legacy systémy. Podobných případů, kdy platformy omezují firmy v práci a brzdí v rozvoji, bude stále přibývat. Není totiž výjimkou, že společnosti stavějí svůj byznys na i dvacet let starém informačním systému.
Cest, kterými technologický dluh řešit, je mnoho. Jednou z nich je přechod na cloudové řešení, které umožní větší robustnost, škálovatelnost a bezpečnost. Jedno z poučení, které Luděk Škaroupka přinesl, je vyhnout se pomyslné salámové metodě, kdy se jen část firmy věnuje změně platformy na novou technologii. Podle zkušeností z praxe to zkrátka nestačí.
Diskuze a networking
Výhodou Forum inAgile, které jsme v listopadu hostili, je formát večera. Po praktických přednáškách se totiž řečníci i účastníci rozdělí do skupin, ve kterých o tématech dále diskutují.
Po přednáškách následovala diskuze s jednotlivými řečníky
Je to skvělá příležitost, jak se detailně seznámit s uvažováním a myšlenkami, které se za konkrétními rozhodnutími skrývají. Forum inAgile tak není jen o pasivním předávání informací.
Děkujeme proto platformě Edutrea s.r.o., že nám jeden z večerů umožnila hostit a spolupořádat. Věříme, že jsme pomohli zase o kousek víc rozvinout a sdílet znalosti v agilní komunitě. Pokud jste nebyli na meetupu a zajímalo by Vás, jak řešit obdobné problémy, klidně se nám ozvěte.
Komentáře