Do ukončení podpory Atassian Serveru zbývá 100 dní 10 hodin 20 minut 13 sekund Chci konzultaci

Report z webináře na téma Ukončení prodeje Server licencí

9.11.2020 | Miroslav Suchopar | Atlassian

Atlassian ukončí prodej Server licencí - poslední měsíc nejprobíranější téma okolo Atlassian nástrojů. Co to pro Vás znamená jsme zodpověděli v našem webináři. Nemohli jste se zúčastnit? Nevadí, připravili jsme pro vás kompletní report.

O ČEM JSME MLUVILI

V první části jsme probrali, jaké změny nás čekají, proč je Atlassian dělá a hlavní dopady na zákazníky. Následně jsme si řekli, jak dále postupovat – podrobněji jsme rozebrali možnost přejít na Cloud nebo Data Center. Uvedli jsme jednotlivé výhody při přechodu, a také slevy, které může Atlassian nabídnout.

Ve webináři tak najdete všechny důležité informace ohledně ukončení prodeje Server licencí pohromadě.

Q&A: OTÁZKY Z PUBLIKA

V průběhu webináře byly pokládány zajímavé dotazy z publika, které nám zaručeně pomohly zodpovědět jakékoliv nejasnosti, které v tomto tématu mohou nastat.

Q: Plánuje Atlassian snížit minimalní počet uživatelů u licencí typu Data Center z aktuálních 500?

A: Atlassian tuto možnost prozatím nezvažuje. Nicméně je nutné zmínit, že minimální user tier 500 uživatelů se aplikuje na Jira Software a Confluence. Pro Jira Service Desk je to 50 agentů, Jira Core v DC verzi vůbec neexistuje. Pro Bitbucket je to 25 uživatelů v DC verzi a Bamboo pro DC se teprve připravuje.

Q: Nabízí Data Center všechny varianty Jira – Jira Software, Jira Core a Jira Service Desk?

A: Atlassian v DC nabízí pouze Jira Software a Jira Service Desk. Jira Core bude dostupná pouze v Atlassian Cloud.

Q: Dokáže Atlassian garantovat, že data neopustí EU?

A: Ano, v případě využití nejdražšího Enterprise plánu je možné zvolit umístění, kde jsou data uchovávána a Atlassian umí garantovat, že data budou uložené pouze zde. V levnějších variantách Free, Standard a Premium toto bohužel prozatím možné není, nicméně to se může do budoucna změnit. Atlassian připouští, že spousta zemí toto nařízení musí dodržovat a proto zvažuje zavedení i do levnějších variant. Důležité je také zmínit to, že Atlassian aktuálně dokáže garantovat pouze data samotné Jiry/Confluence. V případě rozšíření třetích stran je toto kompletně na dodavateli rozšíření, jelikož data rozšíření jsou umístěné na serverech dodavatele.

Q: Uvádí Atlassian termín, do kdy bude podporovat Data Center řešení?

A: Aktuálně neuvedl, nicméně Atlassian si je vědom toho, že pro některé klienty pravděpodobně nikdy Atlassian Cloud nebude variantou (typicky státem řízený byznys). Nemá tedy zatím v plánu ho přestat podporovat, protože by pro spoustu zákazníků neměl žádnou alternativu.

Q: Co se týče Data Center, jde jen o licenci, nebo musíme Confluence server přeinstalovat něčím jiným?

A: Teoreticky stačí změna licence u samotné aplikace i všech nainstalovaných rozšíření/appek. Jen pozor, některé appky nemusí být Data Center approved (ale i přesto mohou na DC běžet). Data Center má jako jednu z hlavních výhod možnost provozování více uzlů (více aplikací, které se tváří jako jedna, pokud jedna vypadne, ostatní běží dál). Pokud byste chtěli tuto možnost implementovat, tak to pak už znamená změny v infrastruktuře – typicky implementaci více uzlů, instalaci systémů na tyto uzly, jejich propojení, instalace load balanceru apod. Nicméně toto není nutné, DC lze provozovat i jako jeden uzel a bude to fungovat v podstatě podobně jako Server.

Q: V Cloudu nás trápila nedostatečná rychlost opravy chyb. Bude v tomto ohledu nějaké zlepšení?

A: To je právě jeden z důvodů, proč chce Atlassian přestat vyvíjet server. Aktuálně musí svoji pozornost dělit mezi zhruba 15 produktů a ještě k tomu u každého produktu mezi několik různých verzí, druhů deploymentu (Cloud, Server, Data Center) a toto jim právě uvolní ruce dostatečně k tomu, aby mohli pružněji reagovat na případné problémy.

Q: Existuje možnost instalovat na Cloud instanci vlastní custom pluginy, bez toho aby plugin musel být schválený přes Atlassian Marketplace?

A: Lze to, nicméně je to náročnější než to bylo pro Server. Doporučujeme konzultaci s Atlassian partnerem, popřípadě počkat na vydání Forge UI, které by mohlo nastat v nejbližších měsících.

Q: Ví se, jaký bude procentuální nárůst cen?

A: Procentuální nárůst je dle konkrétní aplikace a user tieru. Všeobecně je nárůst 10 – 100%. Například základní user tier pro Jira DC zdraží o 100%, jiné varianty a systémy mohou zdražit jen o pár procent. Také záleží v jakém období subscription zakoupíte. Pokud Vás zajímá přímo konkrétní produkt, který využíváte, ideální je se nám ozvat a my Vám přesně spočítáme, jaká bude výsledná cena, popřípadě spočítáme i jiné varianty.

Q: Je v cloudu možnost využívat API a Webhooky?

A: Ano, i v cloudu je možné využívat API. Důležité je zmínit, že v cloudu už lze využívat pouze REST API, zatímco v Server verzi bylo možné využívat jak REST API tak i Java API. Webhooky jsou taktéž podporovány, nicméně jak API tak i webhooky mohou mít drobné rozdíly oproti serverové variantě.

Q: Bude možné serverovou licenci JIRA SD přenést na jiný server i po skončení prodeje nových licencí? Např. z důvodu potřeby přechodu na nový server.

A: Ano, licence není vázána na prostředí (virtuální server či cokoliv dalšího) a není tedy problém přenést celou Jiru včetně licencí do prostředí nového. Samozřejmě ale dále platí všechny podmínky, při kterých jste licence zakoupili.

ZÁZNAM Z WEBINÁŘE

Pokud vám povinnosti nedovolily se webináře zúčastnit nebo si chcete připomenout jeho obsah, je možné se podívat na záznam na adrese https://us02web.zoom.us/rec/share/4fBuGfRa1iS0Ix9GRfIYcei8uAQhZsy7FeeCzouqPYVoZ5aRfyWmZbY5kx3dnOuQ.9ikHpS4IWOtwthY6. Záznam je dostupný pouze registrovaným účastníkům. Pokud jste však registraci zmeškali, nezoufejte a pomocí odkazu se zpětně zaregistrujte. Následně budete mít i vy možnost webinář zdarma shlédnout.

CO NÁS ČEKÁ PŘÍŠTĚ?

V průběhu následujících dní plánujeme vydat blogpost na téma bezpečnost v Cloud aplikacích.

webinář
Miroslav Suchopar Miroslav Suchopar

Atlassian Solution Architect

Mirek se jakožto bývalý IT projektový manažer věnuje primárně oblasti řízení projektů a portfolia. Navrhuje a implementuje související procesy pomocí Atlassian nástrojů s důrazem na efektivitu a uživatelskou přívětivost. V poslední době se zaměřuje zejména na oblast řízení projektů dle principů agility.

Komentáře

Podobné články

Nechte nám na sebe kontakt a naši odborníci se vám ozvou. Neradi píšete? Kontaktujte experta na telefonním čísle +420 725 761 338

Důvěřují nám tyto firmy

close

Přicházíme s

MoroSystems Orchestra!